طراحی نشانه و برند
روش طراحی در مجموعه نقش هنر با سایر دفاتر تبلیغاتی و یا چاپخانه تاحدودی متفاوت می باشد، در چاپخانه های دیگر روش کار معمولا به این صورت است که یک طراح تمام مراحل طراحی را از صفرتا صد انجام داده وبه مشتری ارائه می نماید. در این روش فقط یک نظر در اختیار مشتری قرار می گیرد و شاید تمام موارد و اصول طراحی نشانه در آن در نظر گرفته نشود ولی درچاپخانه نقش هنر روش کار اینگونه است که مشتری با یک فرد خاص طرف نیست و یک تیم طراحی برای ایشان طراحی انجام می دهند، چند طراح متفاوت به اجماع رسیده و یک طرح واحد شکل می گیرد، برروی آن کار شده و به صورت گروهی این طراحی انجام می پذیرد، همیشه یک کار کارشناسی گروهی بهترجواب داده وتمام ریزه کاری ها در آن پیاده می شود و نتیجه کار لوگویی می شود که می تواند به عنوان یک برند معرفی شده وتمامی اصول در آن پیاده شده است.
طراحی نشان و برند در افزایش مشتریان احتمالی تاثیرگذاری بسیاری دارد. طراحی نشان و برند منحصر به فرد می تواند تصویری جذاب و موفقی از کسب و کار را منعکس کند. برخورداری از نشان ایده آل در تعهد مشتریان به کسب و کار تاثیر گذار است. برند باعث شکل گیری احساس نزدیک و گرم به مجموعه می شود و پیام مورد نظر را به مخاطب انتقال می دهد. اعمال شیوه ای خلاقانه در طراحی نشان و برند، نسبت به کسب و کار و تجارت، احساس مثبت و مطلوبی را در اثر گذاری بیشتر آن به وجود می آورد.
طراحی نشان و برند در برانگیختن حس مصرف کننده، خریدار و مخاطب تاثیر دارد. اثرگذاری برند در ذهن مخاطب، باعث ایجاد حس اعتماد و ماندگاری در او می شود. یکی از نیازهای اساسی و اولیه هر مجموعه و کسب و کار برای دستیابی به موفقیت، پیدا کردن جایگاهی مطمئن و قابل توجه در ذهن شرکای تجاری و مشتریان خود می باشد. به همین جهت برای نیل به این اهداف و جذب اعتماد مخاطب، نیاز به معرفی و ارائه مناسب قابلیت های خود و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی کاربردی و تاثیر گذار دارند. بر همین اساس، برای رونق کسب و کار، عقب نماندن از رقبا و معرفی خود به مخاطبان به عنصری لازم و کاربردی نیازمند می باشند. این عنصر کاربردی و مفید، طراحی نشان و برند منحصر به فرد محسوب می گردد. امروزه یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در عرصه کسب و کار، برخورداری از برند مناسب می باشد. هویت بصری یک مجموعه در کنار استفاده از برند منحصر به فرد، موضوعیت پیدا می کند. این ابزار در شناخت مخاطبان و نحوه معرفی، تاثیر مستقیم و قابل توجه دارد. به کار بردن نشان های تقلیدی و مشابه هم در سطح داخلی و هم بین المللی، تاثیرات نامطلوب با خود به همراه دارد و با گذشت زمان در نظر مخاطب، هویت بصری را بی اعتبار و بی ارزش جلوه می دهد. کیفیت و جذابیت یک برند از دو منظر مورد بررسی قرار می گیرد. منظر اول برخورداری طرح از نقطه نظر زیبایی عمومی و جذابیت می باشد، به صورتی که در پیش چشم مخاطب نمایانگر تناسب و چشم نوازی باشد. منظر تخصصی، نقطه نظر دیگر در این موضوع است، به صورتی که از نظر متخصصان این امر زمینه کاری، نوع فعالیت و متناسب بودن موضوع تجارت با برند مرتبط باشد. برخورداری از برند منحصر به فرد در مدت کوتاه مبدل به یکی از فاکتور های مهم هویت بصری می شود. به منظور ماندگاری طولانی مدت در ذهن و اندیشه مخاطب، با استفاده از طراحی نشان و برند متمایز و خاص امکان پذیر می گردد. با استفاده از این ابزار در کمترین زمان می توان از بیشترین تاثیر گذاری و اثربخشی بهرمند گردید.
به کارگیری و طراحی نشان و برند مناسب، در ارائه تصویری مطلوب و مفید از آن بسیار کاربرد دارد. به علت گسترش روز افزون سبک تبلیغات و بازاریابی، برخورداری از برند حرفه ای، در معرفی و شناسایی هرچه بهتر یک مجموعه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. بسیاری از شرکت ها به منظور ایجاد ارتباط مشهود و عمیق با مخاطبان مورد نظر خود، به طراحی نشان و برند متوسل می شوند. امروزه برخی از برندها به منظور اثرگذاری بیشتر و انتقال مطلوب پیام تبلیغاتی خود، از شخصیت یا کاراکتر ویژه برای معرفی خود بهره می برند. این شخصیت ها که در اغلب موارد به صورت کارتونی به کار گرفته می شوند، از فاکتورهای متناسب و مرتبط با نوع و زمینه فعالیت برند نهایت بهره را می برند. در طراحی این کاراکترها، قابلیت برقراری ارتباط احساسی و موثر مخاطب با برند در نظر گرفته می شود.
نکات مهم و کاربردی در طراحی نشان و برند
داشتن ابتکار و خلاقیت در طراحی نشان و برند، از ویژگی های مهم و اساسی برند های قدرتمند محسوب می گردد. برخورداری از عنصر خلاقیت در طراحی و استفاده از تکنیک های جدید در این زمینه، در جذابیت آن بسیار تاثیر گذار می باشد. تفاوت با طرح های دیگر و مشابه و نوآوری در طراحی برند باید با حساسیت زیاد اعمال شود. توجه به وجه تمایز برند با رقبا، باعث جلب نظر و توجه اکثر مشتریان را به سمت برند سوق می دهد. توجه به خواسته ها و نیازهای مشتری نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد. مخاطبین مد نظر یک برند در ناحیه های متفاوت جغرافیایی، از نیازهای مشابه و یکسان برخوردار نیستند. به همین منظور در طراحی برند عواملی نظیر دانش، رسوم، عادات و عرف اقشار مختلف مخاطبان باید مد نظر قرار گیرد. در جذابیت و قدرتمند نمودن برند، عناصر بصری نظیر رنگ، ریتم، سادگی، تناسب رنگ و تضاد نقش به سزایی را ایفا می کند. با گذشت زمان و با طی شدن دوره های مختلف، ممکن است برند به تغییر یا اصلاح نیاز پیدا کند. بهره گیری از عناصر بصری در این زمینه بسیار راهگشا می باشد. انجام این تغییر و تحولات نباید به گونه ای صورت پذیرد که منجر به بیرون رفتن آن از ذهن مشتری شود. اگر در سرآغاز شروع یک برند، برای ایجاد هویت بصری از تکنیک های تضاد رنگ استفاده شده باشد، برای تغییر و اصلاح آن نمی توان شیوه تناسب رنگ را مورد استفاده قرار داد. چرا که مشتریان مدنظر برند با تضاد رنگی موجود در آن هماهنگ و همراه شده اند. در نتیجه تغییر ناگهانی برند در پیش چشم مخاطب نامأنوس و ناآشنا جلوه می کند. یکی از فاکتورهای اساسی و سازنده در زمینه طراحی نشان و برند، توجه به عنصر زمان می باشد. چراکه با گذشت زمان ملزومات و نیازهای مخاطبان دستخوش تغییر و تحول قرار می گیرد. یکی از مؤلفه های دارای اهمیت و موثر در طراحی برند، بهره مندی از عنصر رنگ می باشد. انتخاب رنگ باید بر اساس نوع فعالیت و سلیقه مخاطبان انجام شود. اگر طراحی برند به منظور مواد غذایی صورت می گیرد، به جهت نزدیکی و تناسب قواعد روانشناسی رنگ ها، استفاده از رنگ نارنجی و قرمز تاثیر گذار می باشد. برای برند محصولات ورزشی که در بر دارنده مفهوم نشاط و سلامتی است، به کارگیری رنگ آبی، گزینه قابل قبول و مناسب می باشد.
اهمیت طراحی نشان و برند
در دنیای تبلیغات و بازاریابی طراحی نشان و برند، برای معرفی محصول و یک مجموعه از سوی بسیاری از صاحبان کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ابزار به علت اثرگذاری مفید آن در ذهن مشتری، همواره در خط مشی کسب و کار ها حضور ثابت و پر رنگ دارد. استفاده از نشان گیرا و جذاب در جلب و همراهی مخاطب با آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.